Олімпіади



Олімпіади 

Додаток 2 до листа Сумського ОІППО від 10.10.2016 № 641
Методичні рекомендації та завдання з підготовки школярів до участі у ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з ІСТОРІЇ у 2016-2017 навчальному році
Інструктивні рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії у 2016-2017 навчальному році
У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіаді з історії беруть участь учні 8-11 класів. Час роботи над олімпіадними завданнями – 4 астрономічні години.
Комплект олімпіадних завдань охоплює програмовий матеріал з різних розділів курсу історії України та Всесвітньої історії за попередні роки навчання та теми, які учні повинні опанувати відповідно до чинних навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів.
Завдання з олімпіади по історії спрямовані як на виявлення поглибленого знання й розуміння учнями низки визначальних історичних подій, явищ, процесів, так і сформованості в них навчальних компетентностей (хронологічної, просторової, інформаційної, мовленнєвої, логічної та аксеологічної).
Структура комплекту завдань для учнів 8-11 класів може охоплювати завдання на виявлення рівня розвиненості в учасників олімпіади:
– уміння визначати провідні тенденції історичного процесу;
– уміння давати порівняльну характеристику;
– встановлювати хронологічні, просторові та причинно-наслідкові зв’язки;
– розкривати значення, висловлювати власну точку зору, аргументувати свою позицію;
– визначати роль особистості в історії;
– володіти категоріями історичного часу, історичного простору та історичного руху, головними історичними поняттями.
Окрім того, роботи з історичними джерелами (їх критичним аналізом, дослідженням, припущеннями, конкретизацією подій, опрацювання фрагментів історичних джерел); завдання, які потребують пояснень, наведення прикладів і аргументів, завдань на складання есе, історичних портретів, визначення правильності складених документів, уміння відстежувати сучасні політичні та суспільні події в Україні і давати їм оцінку, проводячи паралелі із минулим тощо.
Завдання вимагають ксерокопіювання на кожного учня з розрахунку 4 аркуші (формату А-4). Зошити для виконання олімпіадних завдань готує міський (районний) відділ освіти. На кожній сторінці до середини зошита необхідно поставити штамп відповідних відділів освіти міст (районів).
Звертаємо увагу на те, що під час виконання завдань учням не дозволяється використовувати словники, підручники, навчальні посібники, картами тощо.

Критерії оцінювання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської
олімпіади з історії у 2016-2017 навчальному році
Оцінювання олімпіадних завдань здійснюється балами, указаними безпосередньо в завданнях. Критерії оцінювання олімпіадних робіт розробляються членами журі після оприлюднення завдань.

Перевірку та оцінювання робіт фахове журі здійснює у день проведення олімпіади:
– члени журі в олімпіадних роботах ставлять кількість балів за кожне завдання, підраховують загальну кількість балів та записують їх у кінці роботи.
Поруч кожен член журі записує своє прізвище та ставить підпис;
– для забезпечення прозорості й об’єктивності перевірку робіт необхідно організувати так, щоб кожен член журі перевіряв одне питання у всіх роботах на паралелі.
Під час оцінювання завдань з історії враховується:
– уміння встановлювати послідовність та синхронність історичних подій вітчизняної та всесвітньої історії;
– використання карти як джерела інформації при характеристиці історичних подій, явищ, процесів;
– аналіз джерел історичної інформації;
– уміння визначати, застосовувати історичні терміни, поняття;
– уміння давати історичну характеристику видатним діячам;
– уміння порівнювати, пояснювати, узагальнювати та критично оцінювати факти та діяльність осіб, спираючись на набуті знання;
– розуміння історичних процесів;
– уміння висловлювати власні судження, співвідносити історичні процеси тощо.
Завдання та методичні рекомендації щодо підготовки школярів до ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії у 2016-2017 навчальному році
Підготовку до олімпіади з історії рекомендуємо розпочинати із ознайомлення з нормативно-правовою базою, перш за все шкільними програмами курсів історії України та Всесвітньої історії:
– 6 клас «Інтегрований курс («Всесвітня історія. Історія України» (К.: Видавнич дім «Освіта», 2013);
– 7 клас «Історія України», «Всесвітня історія» (К.: Видавничий дім «Освіта», 2013) зі змін 2015 р.;
– 8 клас «Історія України», «Всесвітня історія» зі змінами 2016 р.;
– 9 клас «Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи» (К., Перун, 2005) зі змінами 2009 р.;
– 10-11 класів «Історія України. 10-11 класи», «Всесвітня іст. (станду/академ рівень)» зі зм 2016 р.
Під час підготовки до олімпіади з історії рекомендуємо практикувати виконання з учнями таких завдань:
– заповнення опорних схем;
– визначення істинності та хибності тверджень;
– робота з історичними поняттями, з хронологією;
– заповнення пропусків у тексті;
– заповнення таблиць;
– робота з історичною та контурними картами;
– творчі питання;
– порівняння (вказати спільні та відмінні ознаки діяльності, розвитку культури, соціального устрою, політичних рухів тощо).
Для висвітлення діяльності історичних персоналій рекомендуємо:
– ознайомитися з найважливішими біографічними даними;
– простежити процес становлення особистості в конкретному середовищі;
– виявити історичні умови, що відіграли роль у формуванні поглядів, якостей особи;
– дослідити участь історичної особи в суспільному житті;
– визначити, інтереси якої соціальної групи, класу, політичної сили відбиває історична особа в своїй діяльності;
– виявити вплив конкретної історичної особи на окремі галузі життя чи суспільно-політичні процеси;
– з’ясувати морально-психологічні якості історичної особи;
– показати коло однодумців і соратників історичної особи.
Під час написання творчих завдань з історії доцільно звертати увагу на:
– змістовність викладу – повне, конкретне, чітке розкриття теми з використанням найважливіших історичних фактів, їх оцінка з висновками й узагальненнями (хронологічні межі, аналіз соціально-економічної та політичної ситуації тощо);
– емоційність і виразність – яскраво й образно висловлювати думки та почуття, уміло добирати приклади;
– багатство мови – вживання історичних термінів, синонімів, образних висловів тощо. Багатство мови зумовлює використання історичних документів, знання літературних пам’яток епохи, історико-публіцистичних творів;
– аргументація власної точки зору;
– логічність – послідовне, чітке висвітлення історичного матеріалу;
– правильне вживання слів – відсутність слів-паразитів, жаргонних словотворень, русизмів, правильне написання історичних термінів.
При підготовці до олімпіади, поряд з опрацюванням питань політичного та соціально-економічного життя, слід звернути увагу на питання історії культури та повсякденності, які передбачені чинними навчальними програмами.
Пам’ятка учасникам олімпіади з історії щодо виконання олімпіадних
завдань.
Перш ніж почати виконувати роботу уважно прочитайте всі завдання та зважте свої знання щодо них. Починайте з виконання тих завдань, які ви знаєте найкраще. Зверніть увагу на «розбаловку» завдань – це своєрідна підказка для вас щодо розподілу часу на відповіді. Питома вага часу для відповідь на вузлове завдання не повинна бути меншою за питому вагу максимальної оцінки за нього.  Намагайтеся виконувати всі завдання. Пам’ятайте, що відсутність відповіді – це 0 балів, а наявність навіть недосконалої відповіді може принести певні бали. Ваша відповідь має бути аргументованою (насиченою іменами, датами, подіями, історичною термінологією), але не переобтяженою тими речами, які жодним чином не стосуються суті питання. Залишайте між відповідями на запитання кілька вільних рядків. Це візуально відділить одну відповідь від іншої та зробить роботу акуратнішою та легшою для сприйняття, а також дасть змогу дописати вам, у разі потреби, доповнення до відповіді. Не робіть на роботі жодних позначок, за допомогою яких можна ідентифікувати зашифровану роботу – це підстава для вашої дискваліфікації.

При необхідності користуйтеся чернеткою, яка необхідна для: – складання та запису плану відповіді; – виконання завдань, пов’язаних із визначенням понять – визначення краще спочатку записати на чернетці, відшліфувати його, і лише потім переносити у роботу, хронології тощо.


Олімпіади 

Завдання щодо підготовки учнів з історії


Підготовку до олімпіади рекомендуємо розпочинати із ознайомлення з нормативно-правовою базою, перш за все, за шкільними програмами курсів історії України та Всесвітньої історії: – 6 клас «Інтегрований курс («Всесвітня історія. Історія України» (К.: Видавничий дім «Освіта», 2013); – 7 клас «Історія України», «Всесвітня історія» (К.: Видавничий дім «Освіта», 2013) зі змінами 2015 р.; – 8-9 класів «Історія України. Вс історія. 5-9 класи» (К., Перун, 2005); – 10-11 класів «Історія України. 10-11 класи», «Всесвітня історія. (рівень стандарту/академічний рівень)» (К., Перун, 2010). Під час підготовки до олімпіади з історії рекомендуємо практикувати виконання з учнями таких завдань: – заповнення пропусків у тексті; – заповнення таблиць; – заповнення опорних схем; – визначення істинності та хибності тверджень; – робота з історичними поняттями, з хронологією; – робота з історичною та контурними картами; – порівняння (вказати спільні та відмінні ознаки діяльності, розвитку культури, соціального устрою, політичних рухів тощо). Для висвітлення діяльності історичних персоналій рекомендуємо: – ознайомитися з найважливішими біографічними даними; – простежити процес становл. особистості в конкретному середовищі; – виявити історичні умови, що відіграли роль у формуванні поглядів, якостей особи; – дослідити участь історичної особи в суспільному житті; – визначити, інтереси якої соціальної групи, класу, політичної сили відбиває історична особа в своїй діяльності; – виявити вплив конкретної історичної особи на окремі галузі життя чи суспільно-політичні процеси; – з’ясувати морально-психологічні якості історичної особи; – показати коло однодумців і соратників історичної особи. Під час напис. творч. завдань з історії доцільно звертати увагу на: – змістовність викладу – повне, конкретне, чітке розкриття теми з використанням найважливіших історичних фактів, їх оцінка з висновками й узагальненнями; – логічність – послідовне, чітке висвітлення історичного матеріалу; – багатство мови – вживання історичних термінів, синонімів, образних висловів тощо. Багатство мови зумовлює використання історичних документів, знання літературних пам’яток епохи, історико-публіцистичних творів; – емоційність і виразність – яскраво й образно висловлювати думки і почуття, вміло добирати приклади; – правильне вживання слів – відсутність слів-паразитів, жаргонних словотворень, русизмів, правильне написання історичних термінів. Додаток 9 до листа Сумського ОІППО від 23.10.2015 № 866

 Методичні рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з ПРАВОЗНАВСТВА 

Документами, що визначають мету, завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності (наказ Міністерства освіти і науки України від 22.09.2011 № 1099, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1318/20056), наказ Міністерства освіти і науки України від 07.09 2015 № 915 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2015-2016 навчальному році», наказ Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 24.09.2015 № 575-ОД «Про проведення І-ІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2015-2016 навчальному році», лист Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти від 05.10.2015 № 813 «Графік проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2015- 2016 навчальному році», якими повинні керуватися оргкомітети та журі під час проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства у 2015-2016 навчальному році. У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіаді з правознавства беруть участь учні 9-11 класів. Час роботи над олімпіадними завданнями – 4 астрономічні години. Завдання вимагають ксерокопіювання на кожного учня (9 клас – 5 аркушів А-4, 10 - 11 класи – 6 аркушів А-4). Звертаємо увагу на те, що учням не дозволяється користуватись додатковою літературою (нормативно-правовими актами, довідниками, підручниками тощо). Критерії оцінювання Оцінювання завдань здійснюється балами, вказаними безпосередньо в завданнях.

Завдання щодо підготовки учнів з правознавства


 Готуючись до олімпіади з правознавства учні повинні ґрунтовно оволодіти знаннями з теорії держави і права, конституційного, трудового і земельного права, на належному рівні орієнтуватися у питаннях сімейного, цивільного та кримінального права. Під час підготовки до олімпіади виконувати тестові завдання, проводити роботу над понятійним апаратом. Звертаємо увагу на зміни які відбулися у законодавстві України: – прийнято Закони України (у тому числі у новій редакції) «Про вищу освіту» (від 01.07.2014 № 1556-VII), «Про санкції» (від 14.08.2014 № 1644 VII), «Про очищення влади» (від 16.09.2014 № 1682-VII), «Про прокуратуру» (від 14.10.2014 № 1697-VII), «Про Національне антикорупційне бюро України»(від 14.10.2014 № 1698-VII), «Про запобігання корупції» (від 14.10.2014 № 1700-VII), «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (від 20.10.2014 № 1706-VII), «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (від 05.02.2015 № 157-VIII), «Про Національну поліцію» (від 02.07.2015 № 580 №VІІІ), «Про забезпечення права на справедливий суд» (від 12.02.2015 №192-VIII); – зміни до Кодексу Законів про працю (доповнення до ст.ст. 36, 41, 48, 119, зміни до ст.ст. 24, 492); – зміни до Кримінального кодексу України (щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини; – зміни до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин). У кодексах України відбулася зміна понять: – кримінальна справа → кримінальне провадження – злочин → кримінальне правопорушення – дізнання, досудове слідство → досудове розслідування – слідство → розслідування – податкова, митна служба → органи доходів і зборів – хабар → неправомірна вигода – одержання хабара → прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою – давання хабара → Пропозиція або надання неправомірної вигоди службовій особі.

Для олімпіад з правознавства обов’язковими завданнями є юридичні задачі, які базуються на реальних справах і орієнтують не лише на знання чинного законодавства, а й вміння його застосовувати в процесі конкретних правовідносин.
Розгляд задач з описами юридичних ситуацій доцільно розпочати з аналізу правової ситуації за схемою (орієнтовна):
Факти: що відбувається (відбулося)?
 Що ми знаємо про учасників справи?
Проблеми: якими нормами права регулюється ситуація?
У чому суть конфлікту?
Що повинні зробити для вирішення конфлікту?
Аргументи: аргументи із законодавчої бази на користь тієї чи іншої сторони.
Рішення: яким має бути рішення?
 Можливі наслідки рішення. Додаток 2 до листа Сумського ОІППО від 23.10.2015 № 866



Немає коментарів:

Дописати коментар