На допомогу учням

Як працювати з контурною картою на уроках історії

Жива книга з історії України для учнів  5, 7-9 класів 

- відео-лекції



Пам'ятки для учнів  

Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі. 

 

Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.

 

Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території). 

  

Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:

 -коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси; 

-де вони проходили; 

-за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні; 

-який розвиток вони отримали надалі; 

-яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події; 

-яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали; 

-який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу; 

-випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки; 

-які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов;

- як би повелися Ви за таких умов? 

  

Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі) 

-коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили; 

-на який період історії людства вони припадають; 

-як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;

 -як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії; 

-складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць. 

  

Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела) 

  -правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти); 

-запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід); 

-навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;

 -зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”; 

-працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення; 

-на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.

 

Порівняння однотипних явищ і подій 

• Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій). 

• Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності. 

• Дай відповідь на питання. 

• Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій. 

• Зроби висновки після відповідного аналізу. 

  

Робота з текстом підручника та історичними документами 

• Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати. 

• Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова. 

• Встанови зв’язок між тестом підручника і документа: чи документ доповнює текст підручника; чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому; чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий. 

• З’ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах. 

• Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об’єднавши інформацію тексту підручника і документа. 

• Свою відповідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши. 

  

Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації

  -читання мовчки або вголос; 

 -виписування дат; 

 -складання хронологічних таблиць; 

 -робота з термінами, географічними назвами, висновками;

 -виписування імен історичних персоналій; 

 -відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;

 - формулювання висновків на основі прочитаних фрагментів тексту; 

 - конспектування;  

 -складання плану чи тез.  

 

Схема аналізу історичного документу 

 -Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника). 

-Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.

 -Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає? 

-Про що розповідається в документі? 

 -Яка сторона події чи явища замовчується? 

-Коли написаний цей документ? 

 -Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період? 

-Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі? 

-Якими мотивами керувався автор документу? 

-Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес? 

 

Складання хронологічної таблиці:

Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.

• Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх. 

• При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).

 • Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії: знайди спільні чи близькі за часом дати; порівняй події; зроби висновки. 

 

 Вміння висловлювати власну думку 

при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів

• Уважно слухай відповідь товариша. 

• Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності. 

• Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною. 

 

План 

Вимоги до плану:

• Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено. 

• У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки. 

Складання плану:

 - Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу. Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.

 - Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план. 

 -  3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.

 - Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми. 

 - Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям. 

 - 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану. 

 - Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.

 - Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки. 

 

Конспектування 

Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).

  • Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому. 
  • Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини). 
  • Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне. 
  • Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують. 
  • Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації. 

 

Характеристика пам'яток культури 

• Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.

 • До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури. 

• Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього? 

• Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше. 

• Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури). 

 

 Як скласти історичний портрет

 • Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча. 

• Визначити походження (стан) цієї людини. 

• Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).

 • Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця. 

• Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість. 

• Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності. 

• Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили. 

• Як ви оцінюєте його діяльність? 

• Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).

 

Схема характеристики історичної особи

 -Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. -Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування. 
-Цілі діяльності та можливості їх досягнення. 
-Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета. -Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу. 
-У чому значення діяльності цієї особистості. 
-Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча? 

 

Узагальнення 

Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного). 
-Виділіть головне поняття в отриманому завданні. 
-Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
-Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу. -Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси. 
-Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.

 

 Порівняння 

 Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. 

Етапами порівняння можуть бути: засвоєння об'єктів порівняння та їх запис; виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. 

Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів. чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння; порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис. 

 

 

Презентація 

допомагає зробити матеріал наочнішим, доступнішим, полегшує його розуміння і запам'ятовування.

1. Вимоги до змісту мультимедійної презентації:
• відповідність змісту презентації поставленим цілям і завданням;
• дотримання прийнятих правил орфографії, пунктуації, скорочень і правил оформлення тексту;
• відсутність фактичних помилок, достовірність представленої інформації;
• завершеність (зміст кожної частини текстової інформації логічно завершено);
• об’єднання семантично пов'язаних інформаційних елементів у групи;
• стислість і лаконічність викладу, максимальна інформативність тексту;
• розташування інформації на слайді (переважно горизонтальне розташування інформації, зверху вниз по головній діагоналі; найбільш важлива інформація повинна розташовуватися в центрі екрану; якщо на слайді картинка, напис повинен розташовуватися під нею; бажано форматувати текст по ширині; не допускати «рваних» країв тексту);
• наявність не більше одного логічного наголосу: почервоніння, яскравість, обведення, миготіння, рух;
• інформація подана привабливо, оригінально, звертає увагу

2. Вимоги до візуального і звукового ряду:
• використання тільки оптимізованих зображень (наприклад, зменшення з допомогою Microsoft Office PictureManager, стиснення за допомогою панелі налаштування зображення Microsoft Office);
• відповідність зображень змісту та віковим особливостям учнів;
• якість зображення (контраст зображення по відношенню до фону; відсутність «зайвих» деталей на фотографії або картинці, яскравість і контрастність зображення, однаковий формат файлів);
• якість музичного ряду (ненав'язливість музики, відсутність шумів);
•обґрунтованість і раціональність використання графічних об'єктів.

3. Вимоги до тексту:
• читання тексту на тлі слайду презентації (текст виразно видно на тлі слайду, використання контрастних кольорів для фону і тексту);
• кегль шрифту  повинен бути не менше 24 пунктів;
• відношення товщини основних штрихів шрифту до їх висоти орієнтовно становить 1:5; найбільш зрозуміле відношення розміру шрифту до проміжків між літерами: від 1: 0,375 до 1: 0,75;
• використання шрифтів без зарубок (їх легше читати) і не більше 1-2-х варіантів шрифту;
• довжина рядка не більше 36 знаків;
• відстань між рядками у середині абзацу 1,5, а між абзаців – 2 інтервали;
• підкреслення використовується лише в гіперпосилання

4. Вимоги до дизайну:
• використання єдиного стилю оформлення;
• відповідність стилю оформлення презентації (графічного, звукового,
анімаційного) змісту презентації;
• використання для фону слайда психологічно комфортних тонів;
• фон повинен бути елементом заднього (другого) плану: виділяти, відтіняти, підкреслювати інформацію, розміщену на слайді, але не затуляти її;
• використання не більше трьох кольорів на одному слайді (один для фону, другий для заголовків, третій для тексту);
• відповідність шаблону до представленої теми (в деяких випадках може
бути нейтральним) ;
•доцільність використання анімаційних ефектів.

5. Вимоги до якості навігації:
• працездатність елементів навігації;
•доцільність та раціональність використання навігації.

6. Вимоги до ефективності використання презентації:
• врахування санітарних вимог до використання технічних засобів (тривалість безперервного перегляду презентації – не більше 20 хв);
• творчий, оригінальний підхід до створення презентації.

7. Презентація не повинна бути монотонною і громіздкою
(оптимально це 10-20 слайдів).

8. Якість методичного супроводу:
• вказівка даних автора

9. На титульному слайді вказуються дані автора (ПІБ і назву навчального
закладу), назва матеріалу, дата розробки. Можливий варіант використання
колонтитулів. Інше розміщення даних автора припустимо у випадку, якщо
воно заважає сприйняттю матеріалу на титулі.

10. На останньому слайдівказується перелік використаних джерел, активні і точні посилання на всі графічні об'єкти. На завершальному слайді можна ще
раз вказати інформацію про автора презентації

Немає коментарів:

Дописати коментар