Як працювати з контурною картою на уроках історії
Жива книга з історії України для учнів 5, 7-9 класів
- відео-лекції
Пам'ятки для учнів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
-коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
-де вони проходили;
-за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
-який розвиток вони отримали надалі;
-яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
-яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
-який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
-випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
-які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов;
- як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
-коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
-на який період історії людства вони припадають;
-як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
-як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
-складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
-правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
-запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
-навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
-зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;
-працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
-на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
Порівняння однотипних явищ і подій
• Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
• Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.
• Дай відповідь на питання.
• Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.
• Зроби висновки після відповідного аналізу.
Робота з текстом підручника та історичними документами
• Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
• Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
• Встанови зв’язок між тестом підручника і документа: чи документ доповнює текст підручника; чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому; чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
• З’ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.
• Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об’єднавши інформацію тексту підручника і документа.
• Свою відповідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
-читання мовчки або вголос;
-виписування дат;
-складання хронологічних таблиць;
-робота з термінами, географічними назвами, висновками;
-виписування імен історичних персоналій;
-відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
- формулювання висновків на основі прочитаних фрагментів тексту;
- конспектування;
-складання плану чи тез.
Схема аналізу історичного документу
-Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника).
-Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
-Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
-Про що розповідається в документі?
-Яка сторона події чи явища замовчується?
-Коли написаний цей документ?
-Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
-Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
-Якими мотивами керувався автор документу?
-Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
Складання хронологічної таблиці:
Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.
• Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
• При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
• Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії: знайди спільні чи близькі за часом дати; порівняй події; зроби висновки.
Вміння висловлювати власну думку
при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів
• Уважно слухай відповідь товариша.
• Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
• Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
План
Вимоги до плану:
• Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.
• У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Складання плану:
- Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу. Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
- Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
- 3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
- Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
- Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
- 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
- Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
- Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
- Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
- Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
- Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
- Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
- Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
Характеристика пам'яток культури
• Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
• До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
• Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
• Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
• Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет
• Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
• Визначити походження (стан) цієї людини.
• Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
• Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
• Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
• Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
• Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
• Як ви оцінюєте його діяльність?
• Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
Схема характеристики історичної особи
-Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. -Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
-Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
-Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета. -Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
-У чому значення діяльності цієї особистості.
-Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
-Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
-Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета. -Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
-У чому значення діяльності цієї особистості.
-Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
-Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
-Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
-Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу. -Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси.
-Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
-Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
-Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
-Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу. -Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси.
-Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Немає коментарів:
Дописати коментар